MrAsemooni

دل نبشته و عقل نوشته

MrAsemooni

دل نبشته و عقل نوشته

مشخصات بلاگ
MrAsemooni

قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین

عشق سیری چند؟....
آدرس تلگرام
https://telegram.me/mrasemooni

طبقه بندی موضوعی

معرفی کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم

دوشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۵۱ ب.ظ

مدتی هست شروع به مطالعه کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم کردم و فوق العاده نسبت به کتب دیگر در زمینه فلسفه برام بهتر بود . این متن زیر را هم امروز بهش بر خوردم.




اهمیت کتاب « اصول فلسفه و روش رئالیسم » در بیان آیت الله جوادی آملی

بسم الله الرحمن الرحیم

« درست است که مرحوم علامه طباطبایی اسفار، منظومه و شفا را تدریس کرد؛ اما شهید مطهری - حشر ایشان و دیگر شهدا با انبیای الهی باشد - شاگرد اصول فلسفه است و رشدش را از این کتاب دارد. آثار منظومه و ... کمتر در آثار شهید مطهری هست. آن که میتواند به روز حرف بزند و با سخن روز هماهنگ باشد و بلاغت به این معنا که به مقتضای زمان سخن بگوید، شاگرد اصول فلسفه است. متأسفانه! مرحوم علامه در اصول فلسفه، نه در قم، نه در جاهای دیگر، شناخته شده [نیست] و این کتاب تدریس و پژوهش نشده است، از همین رو، شاگردانی چون شهید مطهری هم کمتر تربیت میشود.

خدا ایشان [علامه طباطبایی] را قرین رحمت کند! روزی به من فرمود که 200 جلد از کتاب های غربی تهیه کردم و من [آیت الله جوادی] بعد از تحریر اقلیدس، ثاوذوسوس را میخواستم بخوانم که ایشان [علامه] نسخه خطی اش را داشتند؛ هنگام گرفتن آن کتاب به من فرمود که چون تعهد کردم کتابی را به کسی ندهم، مگر اینکه رسید بگیرم، شما رسیدی بنویسید و پیش خودتان باشد، تا من به عهدم عمل کنم، زیرا از من کتاب گرفتند و پس ندادند؛ ما هم به گفته ایشان عمل کردیم.

بخشی از سخنان آیت الله جوادی در دیدار هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی و شورای اجرایی شعبه مشهد است که متن آن در خبرنامه حکمت اسلامی شماره 36 آمده است. ایشان در این بخش از سخنانشان به اهمیت کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» می پردازند.

نوشته شهید مطهری در کتاب اصول فلسفه، تقریرات درس مرحوم علامه طباطبایی است. این، تفکر و وظیفه ایشان بود و به رسالتشان خوب عمل کردند. در بحبوحه حرفهای کمونیستی و در دهه ای که پسر پهلوی روی کار آمد، فضای سیاسی و کمونیست ها آزاد بودند، ما در مدرسه مروی درس میخواندیم و مراسم سالگرد لنین یا استالین در میدان توپخانه (امام خمینی کنونی) علنی و رسمی بود، آن روز ایشان [علامه] آمد و فرمود که یکی از کمونیستهای قَدَر آمده و در کتابستان، هشت ساعت با هم مذاکره کردیم و فردا او [کمونیست] در خیابان یکی از همفکرانش را دید و گفت که طباطبایی مرا موحّد کرد.

اصول فلسفه، که تقریباً 60 سال از نوشتن آن گذشته، هنوز در پرده حجاب است و باید رسمی تدریس و تحقیق شود. آری! شهید مطهری کارهای فراوان انجام داده؛ اما قسمت مهمش در همین کتاب است. اسفار و مانند آن، پشت پرده کمک کرده اند؛ ولی کتابی که علنی با مسائل روز درگیر شد، اصول فلسفه بود. »

- منبع بیانات استاد جوادی حفظه الله http://hekmateislami.com/showdata.aspx?dataid=6526&siteid=1

نظرات  (۱)

مگه غیر از این چه مطالعاتی در زمینه فلسفه داشتین؟
پاسخ:
بله

بهتر بود ایمیلی میدادین تا جواب پیام خصوصیتان را دریافت میکردین. هرچند با این خطابه ای که شما داشتین احتمال میدهم دنبال جواب نبودین...

موید باشید 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی